20 دسامبر 2021-  چربی اطراف کلیه، توده ی چربی واقع در فضای خلفی صفاقی اطراف کلیه است. اسکن های رادیولوژیکی،- نظیر سی تی اسکن مورد استفاده در این مطالعه-، می توانند ضخامت این چربی را بطور کمّی اندازه گیری کنند. این مطالعه نشان داد که افزایش ضخامت توده چربی اطراف کلیه در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که به تازگی این بیماری برای آنها تشخیص داده شده است به طور قابل توجه و مستقل با افزایش شیوع سندرم متابولیک مرتبط است. این گزارش به صورت پیش چاپ نشر شده است و هنوز مورد بررسی داوران قرار نگرفته است.

چرا این موضوع مهم است

فرآیند تشخیصی فعلی برای سندرم متابولیک در بیماران مبتلا به دیابت دست و پا گیر است و تشخیص زودهنگام را محدود می کند و می تواند منجر به عدم تشخیص شود. یک پیش‌بینی‌کننده مؤثر سندرم متابولیک می‌تواند به پزشکان اجازه دهد تا غربالگری خود را بر روی بیماران در معرض خطر متمرکز کنند.

نتایج مطالعه نشان داد که ضخامت چربی اطراف کلیه می تواند نشانگر مناسب و قابل اعتمادی از سندرم متابولیک شایع در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 تازه تشخیص داده شده باشد. نویسندگان می گویند این اولین مطالعه ای است که این رابطه را در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 تایید می کند.

طراحی مطالعه

این مطالعه شامل 445 بیمار بود که به تازگی دیابت نوع 2 در آنها در یک مرکز در چین تشخیص داده شده بود. محققان سندرم متابولیک را زمانی تشخیص دادند که بیماران دارای حداقل سه معیار از پنج معیار زیر بودند: چاقی شکمی، هیپرگلیسمی، فشار خون بالا، افزایش سطح تری گلیسیرید ناشتا، و کاهش سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL).

نتایج کلیدی

• میانگین سنی بیماران 53 سال، میانگین ضخامت چربی اطراف کلیه آنها 12.8میلی متر و شیوع کلی سندرم متابولیک 58 درصد بود.

• سطح زیر منحنی (C-statistic) برای ضخامت چربی اطراف کلیه برای پیش بینی سندرم متابولیک 0.895 در مردان و 0.910 در زنان بود، که نشان می دهد ضخامت چربی اطراف کلیه حدود 90 درصد از شیوع سندرم متابولیک را بدون توجه به جنسیت نشان می دهد.

• نویسندگان یک آستانه ی دوگانه ی بهینه برای خطر بالای ابتلا به سندرم متابولیک با ضخامت چربی دور کلیه 14.6 میلی متر در مردان و 13.1 میلی متر در زنان محاسبه کردند.

• در مردان، ضخامت چربی دور کلیه حداقل 14.6 میلی متر وجود سندرم متابولیک را با حساسیت 83.8 درصد و ویژگی 89.6 درصد پیش بینی می کند.

• در زنان، ضخامت چربی دور کلیه حداقل 13.1 میلی متر وجود سندرم متابولیک را با حساسیت 87.6 درصد و ویژگی 91.1 درصد پیش بینی می کند.

منبع:

https://www.medscape.com/viewarticle/965132?src=